czwartek, 10 listopada 2016

"Dawca" Tess Gerritsen

Autor: Gerritsen Tess
Przekład: Żebrowski Jerzy
Tytuł polski: Dawca
Tytuł oryginalny: Harvest
Wydawnictwo: Albatros
Wydanie polskie: 2015
Wydanie oryginalne: 1997
Ilość stron: 400
Cena okładkowa: 32,99 zł
Moja ocena: 8/10

Wszyscy musimy się zgodzić, że polska służba zdrowia do najlepszych nie należy. Długie kolejki nawet do lekarzy ogólnych, a co dopiero mówić o specjalistach czy konkretnych zabiegach i jeszcze wciąż na około krzyczy się o ludziach, którzy zmarli z powodu skrajnego zaniedbania ich przez lekarzy lub pielęgniarki. Tylko czy my widzimy wszystko, co się tam dzieje? Co prawda mówimy tutaj o dwóch zupełnie innych krajach, na różnym poziomie rozwoju technicznego, ale myślę, że po tej złej stronie mocy nie ma zbyt wielu różnic i choć, od czasu do czasu wybuchają z tego powodu skandale, mam wrażenie, że jeszcze zbyt mało uwagi poświęca się nielegalnym praktykom lekarskim i tego, jak bardzo medycy nadwyrężają swoje sumienie.

Sięgając po powieść królującej ostatnio w moich stosikach Tess Gerritsen nie spodziewałam się takiej bomby emocjonalnej. Fabuła sama w sobie nie jest zbyt zaskakująca, ponieważ autorka od samego początku daje nam do zrozumienia o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi prowadząc narracje kilkutorowo. Dzięki temu przedstawia nam prawie wszystkie punkty widzenia i unika jednoznacznego oceniania postępowania bohaterów. Wszyscy wiemy, że handel organami to coś złego, a jednak w jakiś sposób szkoda mi było pana Vossa, nawet pomijając jego podły charakter, kiedy desperacka walka o życie ukochanej żony spełzła na niczym. Poza tym poznajemy tą historię z perspektywy młodej lekarki, która dopiero co rozpoczęła swój staż na oddziale chirurgicznym. Jest przekonana, że chociaż tutaj wszystko dzieje się zgodnie z prawem, jednak okropnie się myli i przez to jej kariera zawiśnie na włosku. No i wreszcie chyba najgorszy punkt widzenia, czyli samej ofiary - jedenastoletniego Rosjanina, który został sprzedany przez swojego opiekuna na organy. Byłam nim najbardziej przerażona, ponieważ w pewnym momencie Jakow dowiedział się, co tak naprawdę dzieje się na pokładzie frachtowca wiozącego go ponoć do nowej rodziny w Stanach Zjednoczonych, a mimo wszystko musiał się temu biernie przyglądać, bo co mógł zrobić mały chłopiec przeciwko członkom mafii? Przez poruszenie tak ważnego tematu okropnie trudno jest mi ocenić fabułę tej książki, która ani razu mnie nie zaskoczyła, ale niesamowicie poruszyła i przeraziła. Otworzyła oczy na to, że nie wszyscy ludzie, którym powinniśmy ufać w stu procentach są tego zaufania warci. Kazała również pomyśleć nad tym, jak ja sama zachowałabym się w sytuacji, gdyby jedynym ratunkiem dla mnie czy moich bliskich byłby przeszczep, na który trzeba czekać jeszcze długie miesiące.

Bardzo zżyłam się z głównymi bohaterami Dawcy. Abby to niesamowita młoda kobieta z pasją i umiejętnościami, które wykorzystuje. Dziewczyna ma swoje zasady, których się trzyma i wie, że została lekarzem z powołania, a nie dla zdobywania sławy i pieniędzy. Jakow to z kolei bardzo inteligenty dzieciak, któremu brakuje jedynie ogłady i wykształcenia. Potrafi umiejętnie wykorzystywać swoją wiedzę i nie daje się łatwo przekupić, dzięki czemu niesamowicie odnajduje się na tym brutalnym świecie. Niesamowicie polubiłam również doktor Chao, która doskonale nadaje się na mentora dla młodych lekarzy. Do moich ulubionych bohaterów jednak nie będą się zaliczyć się, jak wcześniej wspomniałam pana Voss, który myślał, że wszystko da się kupić za pieniądze oraz narzeczony Abby, który zrobił jej największe świństwo, jakie tylko można było.

Dawca pomimo bycia thrillerem z wątkiem kryminalnym ani razu nie zaskakuje tylko skłania do refleksji. Nie ma tutaj jakoś szczególnie misternie uknutych zagadek dla detektywów tylko bardzo poważny temat z dziedziny etyki medycznej. Myślę, że powinni zastanowić się nad nim nie tylko przyszli lekarza, ale każdy człowiek, ponieważ nigdy nie wiadomo, co nas spotka w życiu. Może za kilka lat znajdziemy się w podobnej sytuacji? Jeśli właśnie tego szukacie w tej książce to śmiało sięgajcie, bo inaczej się zawiedziecie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie komentarz, ponieważ bardzo mnie to motywuje do dalszego pisania o książkach. Pamiętaj jednak, że jest to miejsce na dyskusje na temat posta, a nie spam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...