niedziela, 13 listopada 2016

Literatura po fińsku: Tove Jansson


Literatura po fińsku będzie moim subiektywnym przeglądem i przybliżeniem wam postaci fińskich pisarzy, których według mnie warto przeczytać. Postanowiłam go stworzyć, ponieważ czas w końcu w jakiś sposób połączyć dwie moje pasje, czyli książki i Finlandię, ale również samą siebie zmotywować do zapoznawania się z nimi. Chwalę się tym, ze kocham Kraj Tysiąc Jezior, a czytam naprawdę bardzo mało książek pochodzących stamtąd autorów. 

Jako drugą chciałabym przedstawić wam najsłynniejszą na świecie fińską pisarkę, której twórczość paradoksalnie rozpoczęłam od tekstu wieńczącego jej pisarską karierę. Tove Jansson najbardziej jest ze swojej kultowej historii o Muminkach, które znają wszystkie dzieci na świecie. Urodziła się w artystycznej rodzinie i sama była wszechstronną twórczynią. Nie tylko pisała książki, ale również rzeźbiła i rysowała. Z rąk kanclerza Cezarego Leżeńskiego otrzymała Order Uśmiechu, ale również nagrodzono ją Nagrodą Szwedzkiej Akademii, Medalem Hansa Christiana Andersena. Poza Muminkami pisała również książki dla dorosłych i stworzyła ilustrację m.in. do Hobbit, czyli tam i z powrotem oraz Alicji w Krainie Czarów.

Jak pisałam wcześniej przeczytałam zaledwie jej jedną książkę i nie jestem w stanie powiedzieć, czy jej recenzje znajduje się już na blogu, ale na pewno kiedyś będzie. Czuję się nią na tyle zauroczona, że na pewno nadrobię pozostałe jej pozycje, włącznie z Muminkami, których kojarzę jedynie z wersji animowanej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie komentarz, ponieważ bardzo mnie to motywuje do dalszego pisania o książkach. Pamiętaj jednak, że jest to miejsce na dyskusje na temat posta, a nie spam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...